Akcesoria i kosmetyki samochodowe

1973 Triumph Stag V8 - brytyjska ikona chroniona za pomocą nanotechnologii

Adrian Krzymiński

Triumph Stag to sportowy samochód turystyczny 2+2, który był sprzedawany w latach 1970-1973, zbudowany przez British Leyland i zaprojektowany przez włoskiego projektanta Giovanniego Michelottiego. Jeden z najbardziej płodnych projektantów samochodów sportowych w XX wieku, Michelotti ma w swoim portfolio projekty dla Ferrari, Lancii i Maserati. Jest to więc odpowiedni wybór dla luksusowego samochodu sportowego, który miał konkurować z modelami Mercedes-Benz klasy SL.

Początkowo Triumph miał być wyposażony w 2,5-litrowy silnik Triumpha, jednak po tym, jak projekt Staga ewoluował z prawdziwego samochodu sportowego w grand tourera, zdecydowano, że potrzeba więcej mocy i wyrafinowania. W rezultacie, Triumph opracował silnik V8 z dwóch połączonych silników Triumph Slant-4. Tylko około 19 000 Stagów zostało sprzedanych w Wielkiej Brytanii, a mimo to około 16 000 z nich jest nadal znanych DVLA, zarówno licencjonowanych, jak i SORN. Z tych zarejestrowanych w 1973 roku, 139 jest nadal zarejestrowanych jako "na drodze".

Właściciele Stag mają prawdziwą pasję do marki i wielu z nich poświęca dużo czasu, wysiłku i pieniędzy na przywrócenie swoich samochodów do stanu z salonu. Właściciel tego Staga z 1973 roku nie jest wyjątkiem. Obecnie przechodzi gruntowny remont w celu przywrócenia integralności mechanicznej samochodu, kosmetycznie również otrzymał metamorfozę, z nowo chromowanymi jasnymi elementami i przemalowany w tradycyjnym kolorze British Racing Green, zmiana z oryginalnego koloru niebieskiego. W ramach renowacji kosmetycznej, Stag został zarezerwowany w UF's Brands Hatch Detailing Studio na szereg usług detailingowych, w tym Gloss Enhancement wraz z Crystal Serum Black, flagową kombinacją ceramicznych uszczelniaczy Gtechniq, Leather Protection i Convertible Roof Treatment dla dachu z tkaniny.

auto

Kiedy Stag dotarł na miejsce, karoseria i koła zostały zabezpieczone przed zanieczyszczeniami żelazem przy użyciu Bilt-Hamber Korrosol, a następnie Surfex HD, aby usunąć tłuszcz i resztki starego lakieru i wosku.

Misterna konstrukcja felg drucianych powoduje, że zanieczyszczenia są zatrzymywane, a ich dokładne wyczyszczenie stanowi wyzwanie. Korrosol jest produktem w sprayu, który dostaje się do ciasnych przestrzeni i oddziałuje na cząsteczki żelaza (pochodzące z rozdrabniania klocków hamulcowych podczas hamowania), aby je obkurczyć, zmuszając je do zerwania wiązań z podłożem i umożliwiając ich łatwe spłukanie. - Matt Back, UF Detailing Studio

Chromowane druciane felgi zostały dokładnie oczyszczone przy użyciu Swissvax Wheel Wash oraz Microfiber Madness Incrediflair Wheel Mitt. Ta innowacyjna rękawica wykonana jest z cieńszego materiału, dzięki czemu lepiej dopasowuje się do skomplikowanych wzorów felg. Dodatkowo, kieszeń na kciuk jest umieszczona na środku dłoni, aby zapewnić ergonomiczne wsparcie, pomagając zapobiegać zmęczeniu dłoni. Po oczyszczeniu, koła zostały dokładnie wypłukane. Aby zakończyć proces odkażania, samochód został wstępnie oczyszczony przy użyciu Ultimate Snow Foam. Nałożona za pomocą lancy pianowej na myjkę ciśnieniową Kranzle K-1152, Ultimate Snow Foam tworzy gęstą, kremową pianę, która przylega nawet do pionowych powierzchni, unosząc większe cząstki brudu i piasku z paneli i zamykając je w pianie. Po pozostawieniu piany do wchłonięcia, spłukano ją wraz z brudem. Na dach naniesiono piankę Ultimate Snow Foam, a tkaninę wymieszano za pomocą szczotki z miękkim włosiem, aby zapewnić usunięcie wszystkich zabrudzeń z włókien. Następnie opłukano dach, aby upewnić się, że piana została całkowicie usunięta.

Dokładne płukanie wymaga czasu, ale jest bardzo ważne, aby we włóknach nie pozostały żadne osady, gdyż w przeciwnym razie mogą one stać się przewodem dla wnikania wody. Dodatkowo, mydło może stać się punktem skupienia dla tworzącej się pleśni. Warto poświęcić dodatkowy czas, aby upewnić się, że tkanina jest całkowicie czysta! - Matt Back, UF Detailing Studio

Stag został wyprany przy użyciu metody dwóch wiader. Wykorzystuje ona wiadro do mycia z osłoną przeciwpyłową, wypełnione wodą z mydłem (w tym przypadku Gtechniq G-Wash, czysty szampon bez spłukiwania), oraz wiadro do płukania z osłoną przeciwpyłową, wypełnione czystą wodą. Rękawica do mycia jest zanurzana w roztworze myjącym, a następnie myty jest fragment samochodu. Następnie rękawicę płucze się w wodzie do płukania, a rękawicę szczotkuje się na osłonie przeciwpyłowej, aby uwolnić cząsteczki zebrane z panelu. Cząstki te opadają na dno wiadra, a Grit Guard pomaga je tam utrzymać. Rękawica jest wykręcona przed zanurzeniem z powrotem do wody z mydłem. W ten sposób łatwiej jest uniknąć ponownego wprowadzenia na panele brudu uwięzionego w rękawicy do mycia lub wirującego w wiadrze, a tym samym uniknąć powstawania wirów po myciu.

Po umyciu i spłukaniu Stag'a, filtr wody dejonizującej Aqua Gleam został podłączony do węża, aby zapewnić końcowe płukanie czystą wodą. Jeleń został wysuszony ręcznie przy użyciu ultra miękkich ręczników suszących z mikrofibry i przeniesiony do studia detailingowego. Jasne elementy zostały zabezpieczone przy użyciu Kamikaze Collection Water Spot Remover, aby usunąć niektóre stare osady. Następnie, skórzane wnętrze zostało wyczyszczone przy użyciu Colourlock Mild Leather Cleaner. Ten pieniący się środek czyszczący nakładany jest za pomocą piankowego aplikatora, wnikając w strukturę skóry i usuwając brud. Następnie skórę wytarto miękką mikrofibrą, a po wyczyszczeniu całej skóry zabezpieczono ją środkiem Colourlock Leather Shield.

Colourlock Mild Leather jest wystarczająco mocny, by wyczyścić wszystkie, nawet najtwardsze zabrudzenia. W tym przypadku skóra była nowa, ponieważ została niedawno odrestaurowana, więc chociaż fragmenty, takie jak obicia drzwi, na których mechanicy pracowali przy samochodzie, były brudne, brud nie został w nich zmielony. Po oczyszczeniu nakładamy Leather Shield, który działa jak bariera odporna na ścieranie, odpycha kurz i pozostawia satynowe wykończenie. Pomaga zapobiegać przenoszeniu barwnika z ciemnych ubrań, co jest szczególnie ważne, gdy skóra jest kremowa! Dodatkowo, Leather Shield pomaga chronić skórę przed wysuszającym działaniem promieni UV. - Matt Back, UF Detailing Studio

Wewnętrzna deska rozdzielcza i elementy wykończeniowe zostały odkurzone i wyczyszczone przy użyciu Gtechniq C6 AB Matte Dash. Oznaczenie "AB" oznacza funkcję antybakteryjną, pomagającą zabijać bakterie, źródło nieprzyjemnych zapachów. C6 AB zapewnia nietłustą, niebłyszczącą, nieprzyjmującą kurzu ochronę, odpowiednią dla wszystkich rodzajów wykończeń wnętrza samochodu.

Po zajęciu się wnętrzem, Stag został ostrożnie umieszczony na rampie hydraulicznej i podniesiony w celu uzyskania lepszego dostępu.

Częścią wstępnego procesu dekontaminacji było usunięcie resztek starego wosku z lakieru przy użyciu Bilt-Hamber Surfex HD. Po inspekcji przy intensywnym oświetleniu stało się jasne, że wosk maskował wiele poważnych defektów lakieru, w tym umiarkowane i poważne swirle, zadrapania i ślady szlifowania DA.

Istniały również miejsca, w których przeprowadzono ręczne szlifowanie, aby spłaszczyć skórkę pomarańczową. Jednak proces ten nie został następnie prawidłowo wypolerowany, pozostawiając szczyty i niecki z przeplatającymi się błyszczącymi i płaskimi miejscami.

Mimo, że lakier był nowy, był twardy jak skała, a właściciel stwierdził, że lakiernik wypalił go dwukrotnie! Trzeba było trochę poeksperymentować z różnymi kombinacjami padów i mieszanek, aby znaleźć tę, która działa najskuteczniej i zapewnia wymagane rezultaty. - Matt Back, UF Detailing Studio

Ostatecznie, Menzerna Heavy Cut 400 została użyta z padem polerskim Rupes Green Medium oraz polerką Rupes BigFoot LHR 12E Duetto o podwójnym działaniu. Duetto ma mniejszy rzut w porównaniu ze standardowymi polerkami dwukierunkowymi, co pozwala na bardziej skoncentrowane nagrzewanie na mniejszej powierzchni, zwiększając potencjał cięcia. Podwójna orbita redukuje hologramy, dzięki czemu rezultaty wymagają mniejszej ilości poprawek w porównaniu z polerką rotacyjną.

Mimo że stosowałem agresywną kombinację, osiągnięcie pożądanego rezultatu wymagało wielu przejść. Wynikało to po części z tego, że defekty były poważne, a po części z tego, że lakier był twardy. Mimo, że użycie polerki dwufunkcyjnej na tym etapie może trwać dłużej niż polerki rotacyjnej, to jednak rezultaty wymagają mniej czasu podczas fazy uszlachetniania. BigFoot Duetto był idealnym narzędziem do tego zadania. Do trudniej dostępnych i ciaśniejszych miejsc, jak np. przy drzwiach i słupkach, użyłem BigFoot LHR 75E Mini, która ma mniejszą głowicę. Do wykończenia użyłem FLEX PE14-2 rotary do polerowania w połączeniu z Flexipads Hex-Logic Black Polishing Pad i Menzerna Super Finish Plus 3800. - Matt Back, UF Detailing Studio

Podczas lakierowania w warsztacie lakierniczym, nadmierny lakier zanieczyścił przednią szybę. Aby to usunąć, szyba została wypolerowana przy użyciu polerki Duetto i mocno nasmarowanej masy Koch-Chemie Heavy Cut H8.02 oraz żółtego pada polerskiego Rupes.

Po zakończeniu etapu polerowania maszynowego, na panele naniesiono mgiełkę Gtechniq Panel Wipe i usunięto je miękką ściereczką z mikrofibry. Proces ten eliminuje wszelkie pozostałości politury lub silikonu, które w przeciwnym razie mogłyby zakłócić zdolność powłoki do łączenia się z lakierem. Klient zdecydował się na Gtechniq Crystal Serum Black (CS Black) jako ostateczną powłokę ochronną. CS Black to połączenie warstwy bazowej Crystal Serum, nakładanej ręcznie i pozostawionej do utwardzenia na kilka godzin przed nałożeniem powłoki EXO V3 Ultra Durable Hydrophobic Coating.

Crystal Serum to innowacyjny, oparty na nanotechnologii uszczelniacz ceramiczny. Nakładany jako pojedyncza warstwa, w miarę utwardzania utwardza się jako dwie warstwy. Dolna część utwardza się do twardości około 7H (w ołówkowej skali twardości). Zapewnia to elastyczność. Górna warstwa utwardza się do twardości ok. 9H - znacznie twardszej. Łącznym efektem jest powłoka, która jest zarówno twarda jak i elastyczna, zapewniając doskonałą odporność na zmywanie. Crystal Serum jest praktycznie niewrażliwe na skrajne wartości pH, więc nie ulegnie wpływom chemicznym i przemysłowym. Hydrofobowa natura jest wzmocniona przez zastosowanie EXO, co zwiększa spływanie wody. W praktyce oznacza to, że woda deszczowa i brudna woda rozpryskująca się na drogach będzie odpychana od zabezpieczonej powierzchni. Powierzchnia pozostaje dłużej czysta i jest łatwiejsza do czyszczenia podczas cotygodniowego mycia. Aby uzyskać gwarancję skuteczności (która jest udzielana przez Gtechniq na siedem lat!), aplikacja musi odbywać się w ściśle kontrolowanych parametrach temperatury i wilgotności. W związku z tym Crystal Serum jest dostępne wyłącznie jako usługa w akredytowanych przez Gtechniq studiach detailingowych.

Szklane reflektory zostały również pokryte warstwą EXO; efekt hydrofobowy pomoże uchronić je przed brudem w mokrych warunkach.

Do wypolerowania jasnych elementów, w tym między żeberkami na grillu, użyto RUPES BigFoot Nano iBrid na obrotowym ustawieniu. RUPES 40mm Yellow Spot Polishing Pad został użyty z Britemax Easy Cut Metal Polish, aby zapewnić, że wszelkie zmatowienia zostały usunięte, a połysk w pełni przywrócony. Żółty Pad został zamieniony na 40mm UltraFine White Finishing Pad i Britemax Final Shine Metal Sealant, powłokę, która pomoże chronić chrom przed matowieniem, rdzą i gromadzeniem się zanieczyszczeń.

Felgi zostały jeszcze raz odtłuszczone, aby upewnić się, że nie pozostały na nich resztki oleju nagromadzonego wokół centralnej szprycy i w miejscu łączenia szprych z felgami. Następnie zostały wypolerowane ręcznie przy użyciu pasty Britemax Easy Cut Metal Polish przed zabezpieczeniem ich woskiem Swissvax Autobahn Wheel Wax. Opony zostały wypolerowane przy użyciu Swissvax Pneu, aby nadać im naturalny, satynowy połysk.

Dach z tkaniny został sprawdzony, aby upewnić się, że jest całkowicie suchy. Następnie, po opuszczeniu dachu, lakier Stag'a został zabezpieczony folią ochronną, a maska kabrioletu podniesiona. Gtechniq I1 Smart Fabric AB (Anti-Bacterial) został rozpylony na tkaninę, aby zapewnić kompleksową ochronę przed wnikaniem wody i brudu.

I1-AB pomaga również zapobiegać blaknięciu czarnych pigmentów w wyniku działania promieni UV.

 

Zobacz