Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Aston Martin V8 Vantage N420 - wyścigowa technologia na otwartej drodze

Adrian Krzymiński

Aston Martin wykonuje świetną robotę, biorąc udane samochody wyścigowe i przekładając je na samochody drogowe, którymi mogą cieszyć się entuzjaści. Mające swoje korzenie w samochodach wyścigowych GT4, oznaczenie "N" oznacza, że ta bestia została wypróbowana i przetestowana na słynnym (lub niesławnym, w zależności od punktu widzenia) torze Nürburgring, podczas gdy 420 oznacza moc wyjściową. Następca modelu N400, N420 jest standardowo wyposażony w zawieszenie Sports Pack oraz inspirowany sportami motorowymi układ wydechowy, który z pewnością przyspieszy puls. Zastosowanie dużej ilości włókna węglowego, w tym splittera, listew bocznych i dyfuzora, pozwoliło zaoszczędzić 27 kg w stosunku do standardowego modelu V8 Vantage. 10-ramienne, diamentowane obręcze kół z wykończeniem w kolorze czerni fortepianowej, czarne siatkowe otwory wentylacyjne i "grafitowe" końcówki rur wydechowych nadają całości odpowiednio drapieżny wygląd.

Ten srebrny Vantage N420 z 2011 roku trafił do studia detailingowego UF w Brands Hatch, gdzie został poddany zabiegowi Gloss Enhancement Treatment, który miał na celu usunięcie spowodowanych przez zmywanie swirli, które przyciemniały metaliczny lakier. Dodatkowo, na drzwiach kierowcy widoczne były ślady po buforze, które pozostały po złej technice polerowania maszynowego. W ramach przygotowań do detailingu, który ma za zadanie skorygować i udoskonalić lakier do dawnej świetności, samochód został najpierw dokładnie odkażony. Po oczyszczeniu z zanieczyszczeń żelazem i całkowitym odtłuszczeniu przy użyciu Bilt-Hamber Surfex HD, Vantage został wstępnie oczyszczony przy użyciu Ultimate Snow Foam w celu usunięcia z powierzchni większych cząstek brudu i żwiru.

Po spłukaniu, ponownie zastosowano Ultimate Snow Foam, tym razem jako smar dla Flexipads Clay Mitt. Rękawica ta działa podobnie jak glinka do detailingu, ścinając wystające zanieczyszczenia przyklejone do powierzchni. Samochód został ponownie spłukany, a następnie umyty przy użyciu oddzielnych wiader do mycia i płukania, uzbrojonych w Grit Guards, dwustronną rękawicę Ulti-Mitt do mycia Merino oraz wysokopieniący szampon samochodowy Gtechniq G-Wash. Po wypłukaniu piany, do węża podłączono filtr Aqua Gleam De-Ionising Water Filter, aby zapewnić końcowe płukanie czystą wodą. Następnie Vantage został wysuszony przy użyciu ręczników osuszających UF Ultra-Soft z mikrofibry, po czym wniesiony do studia i podniesiony na pneumatycznej rampie, aby umożliwić dokładną inspekcję lakieru przy intensywnym oświetleniu.

Ogólnie rzecz biorąc, powłoka lakiernicza była w stosunkowo dobrym stanie. Naprawdę nie było żadnych odprysków kamieni, o których można by mówić. Uszkodzenia składały się głównie z zawirowań po myciu i kilku przypadkowych głębokich zadrapań (RDS). Wyjątkiem były drzwi kierowcy, na których lakier miał ślady szlifowania DA, znane również jako buffer trails. Typowy lakier Aston Martin jest umiarkowanie twardy i nieco "chwytliwy", o czym musiałem pamiętać dokonując wyboru produktu do korekty.

Do usunięcia śladów użyta została polerka rotacyjna FLEX PE14-2 z dodatkiem Menzerna Medium Cut Polish 2200 (wcześniej PO234), mieszanki idealnej do odpornych na zarysowania lakierów bezbarwnych. Menzerna 2200 jest przeznaczona do użycia ze średnim lub twardym padem polerskim i w tym przypadku wybrano pad polerski Kamikaze Collection Banzai Dynamics.

Pad Banzai został zaprojektowany przez Kai Moritę z Kamikaze. Charakteryzuje się on unikalną powierzchnią "Dot Point Polishing", gdzie piankowe wypustki zapewniają lepsze cięcie niż zwykłe pady polerskie. Mimo, że pad ten sugerowany jest do użycia z polerką Dual Action, a nie Rotary, po eksperymentach stwierdziłem, że użycie tego pada z FLEXem dało mi dokładnie to, czego szukałem: świetne cięcie bez marszczenia powierzchni i w akceptowalnym czasie. Banzai również skutecznie rozprasza ciepło, więc nie pozostawia mikro-zarysowań na lakierze, a w połączeniu z Menzerna 2200 stwierdziłem, że nie było potrzeby późniejszego szlifowania lakieru.

Po wzmocnieniu lakieru, został on następnie przygotowany przy użyciu Gtechniq Panel Wipe, aby usunąć pozostałości politury, zapewniając, że powierzchnia jest czysta i gotowa do nałożenia uszczelniacza. Właściciel Vantage'a zażyczył sobie uszczelniacza ochronnego o dużej trwałości i chroniącego przed wypryskami po myciu.

Zalecając ostateczne wykończenie, stosujemy podejście konsultacyjne. W tym przypadku właścicielowi zależało przede wszystkim na tym, aby uszczelniacz zapewniał odporność na wirowanie, trwałość i był hydrofobowy, aby samochód dłużej wyglądał czysto. Nie był pewien, jak regularnie będzie miał możliwość mycia samochodu, dlatego ważne było, aby uszczelniacz chronił przed kwaśnymi deszczami, które mogą wytrawić powierzchnię lakieru. Ostatecznie, poleciliśmy Gtechniq CS Black do lakieru i C5 Alloy Wheel Armour do felg.

Crystal Serum to innowacyjny nano-ceramiczny uszczelniacz, który utwardza się jako dwie oddzielne warstwy. Warstwa spodnia jest bardziej miękka, co nadaje jej elastyczność, podczas gdy warstwa wierzchnia utwardza się niezwykle twardo. Połączony efekt to odporne na zawirowania wykończenie, które pomaga zminimalizować szanse na powstanie śladów na powierzchni. Wykończenie jest również praktycznie niewrażliwe na skrajne wartości pH, a Gtechniq gwarantuje wydajność Crystal Serum przez siedem lat. Aby wzmocnić właściwości hydrofobowe, na Crystal Serum (CS Black) nakładany jest Gtechniq EXO v2, który pomaga utrzymać czystość samochodu między kolejnymi myciami oraz nadaje połysk.

Na felgach zastosowano Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour. Podobnie jak Crystal Serum, ten nano-uszczelniacz tworzy chemiczne wiązania z podłożem i tworzy trwałą, odporną na wysoką temperaturę powłokę, która odpycha brud i pomaga powstrzymać cząsteczki pyłu hamulcowego od łączenia się ze stopem. Po nałożeniu powłoki na felgi, opony zostały zabezpieczone środkiem Gtechniq T2 Tyre Dressing, który nadaje im naturalne satynowe wykończenie.

Szyby zostały oczyszczone, a następnie uszczelnione przy użyciu Gtechniq G1 ClearVision Smart Glass. Powłoka ta odpycha wodę deszczową, powodując tworzenie się kulek w kontakcie z zabezpieczoną powierzchnią. Te kuleczki wody są łatwo zdmuchiwane podczas jazdy, nawet przy stosunkowo niskich prędkościach.

Aston Martin V8 Vantage N420, z poprawionym połyskiem i w pełni zabezpieczony, był gotowy do wyścigu!

Zobacz