Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Ferrari California T 'Handling Speciale' - korekta i ochrona lakieru

Adrian Krzymiński

California T jest drop top grand tourer Ferrari, "T" oznaczające silnik V8 jest wzmocniony przez podwójne turbosprężarki dostarczając 552bhp i 557lb ft momentu obrotowego. Ta kombinacja jest wystarczająca, aby rozpędzić Californię od 0 do 62 mil na godzinę w 3,6 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 196 mil na godzinę. Handling Speciale" (HS) jest opcjonalnym dodatkiem, który, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu zapewnienie kierowcy większej kontroli nad silnikiem.

lambo

Pakiet 'HS' zawiera sprężyny sztywniejsze o 16% od standardowych z przodu i 19% z tyłu. Aktywne amortyzatory magneto-reologiczne zostały ponownie dostrojone, a system stabilizacji F1-Trac został opracowany na nowo. Oprogramowanie skrzyni biegów zostało zmodyfikowane w celu zwiększenia szybkości zmiany biegów o 30% i zmiany biegów o 40%. I oczywiście, jak każdy entuzjasta samochodów sportowych wie, wrażenia nigdy nie są tak ekscytujące bez bogatego dźwięku wydechu. Tak więc, pakiet HS Ferrari obejmuje 3-decybelową poprawę dźwięku, dając pełniejsze brzmienie dla tego trzewnego ostrza. Kosmetycznie, Ferrari również zawiera tabliczkę wewnątrz i grilla i dyfuzor są malowane odcień o nazwie Grigio Ferro Met, lub szary, jak byśmy powiedzieli!

Rezultatem prac nad HS jest znaczne zmniejszenie przechyłów nadwozia. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów szybko zmienia przełożenia, a lekki, szybki układ kierowniczy, wspomagany przez sztywniejsze sprężyny nad tylnymi kołami, sprawia, że California T jest bardziej zwinna, zapewniając lepszą równowagę między przodem a tyłem i sprawiając, że jazda po krętych drogach jest o wiele przyjemniejsza.

Po wielu godzinach poszukiwań w internecie, właściciel poprosił o dostarczenie samochodu z Maranello w Egham bezpośrednio do studia detailingowego UF w Brands Hatch w Kent, gdzie zostanie poddany zabiegowi nabłyszczania i ostatecznej ochronie przy użyciu Gtechniq Crystal Serum. California T przybyła do studia na niskopodwoziowej ładowarce.

Po ostrożnym rozładunku, usunięto osłony kół i tablice rejestracyjne.

Następnie koła i nadkola zostały spryskane uniwersalnym roztworem odtłuszczającym w celu usunięcia tłustego brudu drogowego i odprysków oleju napędowego.

Zwłaszcza nadkola są naturalną pułapką dla brudu i osadów drogowych, zrzucanych z opon. Używając opryskiwacza z pompką i długą rurą z włókna szklanego, można wprowadzić odtłuszczacz aż do wnętrza nadkoli, aby upewnić się, że każda część jest pokryta roztworem. - Matt Back, UF Detailing Studio

Opony zostały wyszorowane, aby usunąć resztki dressingu, a koła zostały oczyszczone z zanieczyszczeń żelazem. Tego typu zanieczyszczenia pochodzą zazwyczaj z klocków hamulcowych, które rozdrabniają się podczas użytkowania. Mimo, że California T posiada hamulce węglowo-ceramiczne, tego typu zanieczyszczenia mogą być łatwo zbierane z okolicznych samochodów, szczególnie na autostradach. Te małe cząsteczki łączą się z każdym podłożem, z którym mają kontakt i natychmiast zaczynają się utleniać, powodując ich pęcznienie. Używając specjalnego środka do usuwania zanieczyszczeń żelaznych, rozpylonego na koła, nadkola i karoserię samochodu, cząsteczki są kurczone przez aktywny składnik, co powoduje zerwanie ich wiązań i pozwala na ich łatwe spłukanie.

Smoła jest kolejnym często spotykanym zanieczyszczeniem, które najskuteczniej usunąć przy użyciu specjalistycznego środka do usuwania smoły i kleju, takiego jak Gtechniq W7 Tar& Glue Remover. Rozpylony i pozostawiony do wyschnięcia aktywny składnik rozpuszcza lepkie wiązania, nie uszkadzając przy tym lakieru bezbarwnego. Zanieczyszczenia można następnie spłukać za pomocą myjki ciśnieniowej.

Wnęka silnika była dość czysta, ale zakurzona, a na elementach wykończeniowych wnęki silnika widoczne były ślady po wodzie.

Pod silnikiem jest tak gorąco, że woda paruje naprawdę szybko. Kiedy wyparuje, pozostawia za sobą białe osady, składające się głównie z wapnia. Usunięcie plam wody może być trudne, gdy są one zapieczone w gorącej wnęce silnika. Po spłukaniu komory silnika roztworem odtłuszczającym osuszyłem ją miękkimi ręcznikami z mikrofibry, a następnie użyłem środka do usuwania kamienia krzemionkowego, aby rozpuścić osady i usunąć je bez szorowania, które mogłoby spowodować otarcia i zadrapania. - Matt Back, UF Detailing Studio

Specjalistycznym środkiem do usuwania plam wodnych był Kamikaze Collection Silica Scale Remover, zaprojektowany specjalnie do usuwania szczególnie twardych, długo utrzymujących się osadów. Po potraktowaniu plam roztworem, obszar został przetarty mikrofibrą, aby usunąć pozostałości.

Przy użyciu wiadra na koła UF z osłoną przeciwpyłową i wełną do kół, koła zostały wyczyszczone, aby usunąć wszelkie pozostałe zabrudzenia, które utkwiły w obręczy. California T została wstępnie wyczyszczona przy użyciu Ultimate Snow Foam, roztworu silnie pieniącego, nakładanego za pomocą lancy pianowej podłączonej do myjki ciśnieniowej Kranzle K-1152. Gęsta, kremowa piana przylega do powierzchni, unosząc z niej większe cząstki brudu i żwiru.

Po spłukaniu piany, California T została umyta przy użyciu metody dwóch wiader. Polega ona na użyciu wiadra do mycia z preparatem Grit Guard i szamponem oraz trzymaniu wiadra do płukania z preparatem Grit Guard zawierającego wyłącznie czystą wodę. Na rękawicę do mycia nakłada się wodę z mydłem, myje się fragment pojazdu, a następnie rękawicę płucze się w wiadrze do płukania. Rękawica jest przesuwana po osłonie przeciwpyłowej, uwalniając cząsteczki brudu na dno wiadra. Rękawica jest wykręcana, a następnie zanurzana z powrotem w wodzie z mydłem. Dzięki oddzieleniu wody do płukania, brud nie jest przenoszony z powrotem na panele samochodu. Proces ten pomaga zapobiec przypadkowemu zarysowaniu lakieru bezbarwnego.

Po dokładnym umyciu samochodu, piana została spłukana, a następnie do węża podłączony został filtr wody odżelaziającej Aqua Gleam, który umożliwia końcowe spłukanie samochodu czystą wodą. Filtr ten neutralizuje zanieczyszczenia znajdujące się w wodzie wodociągowej, które powodują powstawanie nieestetycznych i potencjalnie szkodliwych białych plam, takich jak te widoczne w komorze silnika. Samochód został osuszony miękkimi ręcznikami z mikrofibry i wprowadzony do studia, gdzie lakier został dokładnie sprawdzony w oświetleniu o wysokiej intensywności. Obszary uszkodzeń zostały zanotowane w arkuszu oceny pojazdu, aby móc się do nich odnieść podczas polerowania maszynowego. Widoczne były ślady szlifowania, z charakterystycznymi, grubszymi, świńskimi ogonkami, jak również zawirowania po myciu i sporadyczne przypadkowe głębokie rysy (RDS).

Zwrócono również uwagę na odczyty głębokości lakieru.

Używamy miernika głębokości lakieru, aby wykonać wiele odczytów na każdym panelu na całym samochodzie. Jest to niezbędne przed polerowaniem maszynowym, ponieważ pozwala określić, ile lakieru pozostało, dzięki czemu można podjąć bardziej świadomą decyzję co do wyboru padu polerskiego i kombinacji mieszanek, które będą najlepiej pasować do lakieru. Czasami odczyty mogą ujawnić obszary, gdzie farba jest grubsza, wskazując może być przemalowany, potencjalnie po wypadku lub uszkodzenia jakiegoś rodzaju. Odczyty na California T były w większości w regionie 120 mikronów, standard dla fabrycznego wykończenia, podczas gdy był obszar na przednim zderzaku i masce, gdzie farba była około 310 mikronów grubości. Jest prawdopodobne, że ten obszar mógł być przemalowywany, prawdopodobnie z powodu uszkodzenia przez odłamki kamieni. - Matt Back, UF Detailing Studio

Do korekty lakieru, na większych, płaskich powierzchniach, użyto polerki maszynowej RUPES BigFoot LHR 12E Duetto dual action (DA). Na mniejszych powierzchniach, jak np. wzdłuż krawędzi bagażnika i obramowań drzwi, zastosowano polerkę BigFoot LHR 75E Mini DA. Na obu maszynach zastosowano RUPES Green Foam Polishing Pad z pastą polerską Menzerna Medium Cut Polish 2400. Polerka ta została specjalnie zaprojektowana dla bardziej suchych lakierów i dobrze sprawdziła się na oryginalnym lakierze (OEM), ponieważ zawiera oleje smarujące, które pozwalają na dłuższą pracę zmniejszających się materiałów ściernych, rozbijając je całkowicie, aby pozostawić gładkie, odbijające światło wykończenie.

Z dwóch różnych rodzajów farb; oryginalne i nowe, proces trwał dłużej niż zwykle, jak połączenie, które osiągnęły doskonałe wyniki na oryginalnej farby nie ma tego samego wpływu na nowszej farby, która była rzeczywiście dość miękkie. Do nowo polakierowanych miejsc użyłem pasty Menzerna Medium Cut Polish 2500, opracowanej specjalnie dla bardziej miękkich wykończeń lakieru, wraz z nieco mniej gęstą RUPES Yellow Foam Polishing Pad, aby zmniejszyć siłę cięcia i zapobiec tworzeniu się hologramów. - Matt Back, UF Detailing Studio

Podczas inspekcji zauważono trzy ślady na lakierze wewnątrz otworów wentylacyjnych przy tylnym zderzaku. Ponieważ przestrzeń była ciasna, użyto RUPES BigFoot Nano iBrid. To narzędzie polerskie może być używane w trybie obrotowym lub dwufunkcyjnym, w zależności od wymaganego sposobu cięcia. W trybie dwukierunkowym można wybrać rzut 3 mm lub 12 mm, aby skoncentrować polerowanie na wymaganym obszarze. Aby usunąć dość głębokie ślady w tak ciasnym miejscu, wybrano tryb DA 3 mm, a także 1,5-calowy pad z pianki polerskiej RUPES Green oraz Menzerna Heavy Cut 400.

Po usunięciu uszkodzeń lakier został poddany obróbce za pomocą polerki obrotowej FLEX PE14-2-150, czarnego pada polerskiego 3M PERFECT-IT III oraz Menzerna Super Finish Plus 3800. Szybkie, bezpośrednie działanie polerki, miękki pad z pianki i delikatna politura jubilerska sprawiły, że czerwony lakier uzyskał olśniewająco wysoki połysk, gotowy do nałożenia powłoki ochronnej.

Jako ostateczną powłokę ochronną właściciel wybrał Crystal Serum firmy Gtechniq. Jest to wysoce innowacyjna, oparta na nanotechnologii powłoka ceramiczna o doskonałych właściwościach hydrofobowych i odporności na zawirowania. Ponadto, Crystal Serum jest praktycznie odporna na skrajne wartości pH, więc chemikalia i opady przemysłowe są odpychane od zabezpieczonej powierzchni.

Crystal Serum nakłada się jako powłokę jednoetapową, ale podczas procesu utwardzania utwardza się ona na dwie warstwy, z których każda ma swoje odrębne cechy. Dolna warstwa utwardza się do twardości około 7H (w skali ołówkowej), nadając efektowi końcowemu elastyczność. Górna warstwa utwardza się do twardości około 9H, co czyni ją bardzo wytrzymałą. Między twardą warstwą zewnętrzną a miękką, bardziej elastyczną warstwą spodnią, powłoka jest bardziej odporna na uszkodzenia, takie jak ślady po zawirowaniach. Dla samochodów z miękkim lakierem jest to dodatkowa zaleta, ponieważ łatwo je zniszczyć podczas zwykłego procesu mycia. - Matt Back, UF Detailing Studio

Crystal Serum to flagowa powłoka Gtechniq, ze względu na trwałość i wydajność, którą zapewnia, dlatego Crystal Serum posiada siedmioletnią gwarancję. Jednakże, aby zapewnić trwałość i wydajność, powłoka musi być nakładana w kontrolowanych warunkach środowiskowych, z wilgotnością i temperaturą utrzymywaną w ustalonych parametrach. Dodatkowo, podczas utwardzania powłoki, samochód musi być przechowywany z dala od czynników atmosferycznych. Z tych powodów, Crystal Serum jest dostępne tylko jako usługa w autoryzowanych studiach detailingowych Gtechniq.

Ochraniacze kół pozostawiły na stopach trochę smug, które zostały usunięte za pomocą lekkiego polerowania ręcznego przy użyciu Menzerny 3800. Na koniec, opony zostały wypolerowane nano-opatrunkiem T1 Tyre 'n' Trim firmy Gtechniq, aby nadać im satynowy połysk.

Z odrestaurowanym lakierem do poziomu godnego rasowego konia i teraz w pełni zabezpieczony, California T wyglądała bajecznie w słońcu Kentish, czekając na odbiór przez swojego oczekującego właściciela.

UF Detailing Studio - nagradzany Detailing. Zadzwoń pod numer 0333 800 8004, aby omówić swoje wymagania.

Zobacz