Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Jaka jest różnica między hybrydami tradycyjnymi a hybrydami typu plug-in?

Adrian Krzymiński
Udostępnij Facebook Twitter

W branży motoryzacyjnej obserwujemy radykalną zmianę w zachowaniach konsumentów. Ludzie coraz częściej wybierają hybrydowe wersje zwykłych pojazdów na rzecz tych napędzanych wyłącznie silnikiem spalinowym.

Toyota, światowy lider w produkcji pojazdów hybrydowych, sprzedała już ponad 10 000 000 pojazdów hybrydowych na całym świecie. Firma jest tak pewna rynku, że ogłosiła, iż do 2020 roku osiągnie 50% sprzedaży pojazdów hybrydowych w Europie.

Hybrydy są atrakcyjne, ponieważ zmniejszają emisję spalin, jednocześnie dając ludziom zasięg normalnego pojazdu i porównywalne lub lepsze spalanie. Pojazdy w pełni elektryczne są najczystsze ze wszystkich, ale nie są odpowiednie dla wszystkich. Hybrydy wypełniają lukę pomiędzy silnikiem spalinowym a w pełni elektrycznym układem napędowym, oferując to, co najlepsze z obu światów.

Co to jest hybryda?

Słowo "hybryda" jest niejasne. Jest to termin obejmujący (używając analogii do mleka) "pełnotłuste" hybrydy, "półtłuste" hybrydy plug-in i "odtłuszczone" łagodne hybrydy. Wszystkie te technologie w jakiś sposób wykorzystują silnik spalinowy. Poniżej wyjaśnimy różnice między nimi, aby rzucić nieco światła na tę kwestię.

Hybrydy

Hybryda to pojazd z silnikiem elektrycznym, zestawem akumulatorów i silnikiem spalinowym. Silnik spalinowy ładuje akumulatory. Akumulatory zasilają silniki elektryczne. Silniki elektryczne napędzają koła za pomocą silnika spalinowego. Każdy pojazd, który posiada samopodtrzymujący się system ładowania jest uważany za hybrydę. Silnik spalinowy jest wykorzystywany jako główne źródło energii do ładowania akumulatorów.

Hybrydy typu plug-in

Hybryda typu plug-in również posiada silnik elektryczny, zestaw akumulatorów i silnik spalinowy. Różnica polega na tym, że samochód posiada również port ładowania, który można wykorzystać do samodzielnego ładowania akumulatorów. Pojazdy te działają na zasilaniu elektrycznym przez około 50 mil, dopóki nie będziesz chciał uzyskać większej wydajności lub zasięgu. Są to więc pojazdy elektryczne przez większość czasu, ale w razie potrzeby mogą korzystać z silnika spalinowego, aby zwiększyć zasięg i osiągi.

Łagodne hybrydy

Łagodna hybryda jest w całości napędzana silnikiem spalinowym, ale może korzystać z silnika elektrycznego w celu zwiększenia mocy, uzupełnienia braków momentu obrotowego lub, w niektórych zastosowaniach, jazdy z niską prędkością. Silnik elektryczny w hybrydach typu "mild hybrid" nie jest wystarczająco mocny, aby samodzielnie napędzać pojazd. Jego zadaniem jest uzupełnienie silnika spalinowego. Technologia ta działa dobrze i oferuje konsumentom tańszy sposób wejścia na rynek hybrydowy.

Która z nich jest najbardziej wydajna?

Hybrydy typu plug-in mają tu przewagę, ale tylko wtedy, gdy są stale naładowane. Mogą one działać dłużej na samej energii akumulatora niż tradycyjne hybrydy. Tradycyjne hybrydy zużywają paliwo za każdym razem, gdy akumulatory wymagają naładowania - co jest częste przy normalnej jeździe. Na przykład, nowa hybrydowa Toyota Prius osiąga łączny wynik 83,1 miligramów na godzinę. Wersja plug-in tego samego samochodu osiąga do 235 mil na godzinę łącznie.

Mamy nadzieję, że ten artykuł odpowiedział na Twoje pytanie. Został on napisany dla nas przez Mid Ulster Cars, wiodącego specjalistę Toyoty w Irlandii Północnej.

Zobacz