Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Mazda świętuje 50. urodziny modelu Cosmo

Adrian Krzymiński
W 1967 r. elegancki i stylowy Cosmo Sport był pierwszym na świecie samochodem napędzanym silnikiem dwuwirnikowym.

Znany poza Japonią jako 110S, był to również pierwszy samochód sportowy Mazdy, który dostarczył DNA, które stało się podstawą legendarnych modeli, takich jak Mazda RX-7 i Mazda MX-5.

Mimo że wyprodukowano tylko 1176 egzemplarzy, model Cosmo Sport miał dla Mazdy monumentalne znaczenie, ponieważ zapoczątkował przemianę z producenta głównie ciężarówek i małych samochodów w ekscytującą, wyjątkową markę, charakteryzującą się przełamującym konwencje podejściem do inżynierii i wzornictwa.

Inżynierowie Mazdy pokonali wiele przeszkód na drodze do komercyjnego wykorzystania silnika rotacyjnego, testując prototypy Cosmo Sport na dystansie setek tysięcy kilometrów przed wprowadzeniem na rynek.

mazda

Chociaż dziesiątki firm, w tym większość głównych producentów samochodów, podpisało umowy licencyjne z NSU na rozwój nowej technologii rotacyjnej niemieckiego producenta samochodów i motocykli, tylko Mazda odniosła sukces.

Po wykorzystaniu potencjału silnika rotacyjnego do zapewnienia osiągów porównywalnych z dużo większymi i cięższymi silnikami tłokowymi, Mazda wyprodukowała prawie dwa miliony pojazdów z napędem rotacyjnym, odnosząc również znaczące sukcesy w wyścigach.

Na przykład model RX-7 zdominował swoją klasę w zawodach IMSA (International Motor Sport Association) w latach 80.

Jednak największy pojedynczy triumf Mazdy na torze miał miejsce w 1991 r., kiedy to Mazda 787B napędzana 2,6-litrowym silnikiem czterowirnikowym o mocy 710 KM wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans. Był to jedyny silnik bez układu amortyzacji, który kiedykolwiek wygrał ten znakomity wyścig wytrzymałościowy, a także pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.

Zobacz