Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Nowy Lexus LC Convertible - idealny soft top?

Adrian Krzymiński
 

Lexus jest słusznie dumny z oszałamiającej wersji kabrioletu swojego zgrabnego LC Coupe, ale czy jest to "doskonały soft top", jak twierdzi luksusowa marka?

Celem projektantów było, aby nowy model miał swoją własną tożsamość jako kabriolet, zachowując jednocześnie charakterystyczne linie coupe LC.

Po podniesieniu, miękki dach tworzy płynną sylwetkę, nawiązującą do profilu coupe. Nie widać żadnych elementów obramowania, a między szybą a plandeką nie ma żadnych rzucających się w oczy połączeń. Wielowarstwowa konstrukcja materiału zapewnia doskonałą izolację akustyczną, dzięki czemu w kabinie panuje cisza.

Dach jest obsługiwany za pomocą mechanizmu hydraulicznego, który zapewnia stałe i niezawodne działanie. Podnoszenie i opuszczanie dachu trwa zaledwie 15 sekund, ale szybkość nie była głównym celem. Lexus skupił się na działaniu odzwierciedlającym jakość, która definiuje markę, wprowadzając lekką pauzę przed rozpoczęciem głównej części ruchu dachu. Jest to inspirowane przerwą, która jest częścią tradycyjnego wykonania japońskiej kaligrafii.

Dach można obsługiwać, gdy samochód jest w ruchu, przy prędkości do 30 mph. Aby upewnić się, że poradzi sobie z czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wiatr halny, testowano go w tunelu aerodynamicznym przy prędkości do 56 mil na godzinę. Testy w tunelu aerodynamicznym potwierdziły, że samochód może być prowadzony z maksymalną prędkością prawie 250 mil na godzinę.

Jako przykład myślenia projektowego Lexusa skoncentrowanego na człowieku, hydrauliczny soft top został poddany rygorystycznym testom pod kątem niezawodności i bezawaryjnego działania, dzięki czemu właściciele mogą być spokojni o jego trwałą jakość.

Jeśli chodzi o trwałość, parametry testowe dotyczące wielokrotnego otwierania i zamykania opierają się zwykle na założeniu, że mechanizm będzie używany przez około 10 lat. Lexus poszedł o wiele dalej, testując system do granic wytrzymałości. Dach przeszedł około 18 000 cykli, zanim pojawił się problem; nawet wtedy nie był to problem niebezpieczny.

Składanie dachu stanowiło poważne wyzwanie: musiał on zachować sylwetkę kabrioletu, gdy był podniesiony, a jednocześnie zapewnić odpowiednią ilość miejsca w bagażniku, gdy był opuszczony. Celem projektowym było również zachowanie opływowego kształtu wokół tylnych ramion samochodu, unikając tym samym zbędnych rozmiarów, które występują w niektórych kabrioletach. Te kwestie oznaczały, że dach musiał się składać do niespotykanie małej przestrzeni.

Aby to osiągnąć, zespół opracował innowacyjny system czterokrotnego składania, który, choć jest bardziej skomplikowany, pozwolił na schowanie dachu pomiędzy tylnymi słupkami zawieszenia. Specjalne zatyczki zapobiegają uszkodzeniom spowodowanym interferencją pomiędzy soft topem a otaczającymi go częściami.

Więcej znajdziesz na: http://polskieszkolyjazdy.pl

Zobacz