Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Odnawianie lakieru w Volkswagenie Golfie R z niskim przebiegiem?

Adrian Krzymiński

Volkswagen Golf R Mk7 jest najszybszym produkcyjnym hatchbackiem, jaki VW zbudował do tej pory. Dwulitrowy silnik oferuje miażdżące siedzenie 296 KM, napędzając Cię od 0-62 mph w około 5 sekund, z maksymalnym momentem obrotowym 380M, podczas gdy tryb "sport" zapewnia odpowiednią ilość wściekłego dudnienia, aby dopełnić obrazu. Kontrolę nad tym potworem sprawuje system napędu na wszystkie koła Haldex, który zapewnia maksymalną przyczepność na zakrętach, nawet na śliskiej nawierzchni. Na pierwszy rzut oka widać, że jest on niezwykle stonowany - prawdziwy wilk w owczej skórze. Tylko kratka R, chromowane nakładki na lusterka i zderzaki R zdradzają prawdziwą naturę bestii. Zewnętrzne światła kałużowe są miłym akcentem, a ksenonowe reflektory skutecznie oświetlają drogę - to obowiązkowy element wyposażenia samochodu o takich możliwościach, podczas gdy klastry świateł LED i poczwórny układ wydechowy są również znakiem rozpoznawczym dla wtajemniczonych w gang R.

Kiedy samochód daje tyle radości z jazdy, łatwo zrozumieć, dlaczego pierwszym odruchem jest odłożenie na bok wszelkich myśli o ochronie i zabranie go do zabawy! Jednak nie trwa to długo, zanim lakier zacznie tracić swój blask, poświęcony pod naporem czynników środowiskowych i przemysłowych, ostrych środków chemicznych i złych technik mycia.

Coraz większą popularnością cieszą się zabiegi ochrony nowych samochodów. Idea ochrony powierzchni nowo nabytego pojazdu w celu zachowania jego estetyki i wartości przy odsprzedaży ma oczywiste zalety. Czasami życie staje na przeszkodzie i nie zawsze możliwe jest natychmiastowe wykonanie zabiegu ochronnego, ale zadziwiające jest, jak szybko nowy lakier może zacząć wyglądać zdecydowanie "nie jak nowy", jeśli nie jest chroniony lub pielęgnowany z należytą starannością.

Właściciel tego 2016 Golf R kupił go bezpośrednio od głównego dealera, i mimo niskiego przebiegu nie był zbyt zachwycony stanem lakieru "Deep Black". Zarysowania i zawirowania zdążyły już pozbawić połysku niezabezpieczoną powłokę lakierniczą i chcąc przywrócić samochód do stanu "jak nowy", zarezerwował go w UF's Brands Hatch Detailing Studio na zabieg Gloss Enhancement Treatment.

Zanim samochód mógł zostać poddany ocenie w celu określenia koniecznych prac naprawczych, należało najpierw usunąć wszelkie ślady brudu, kurzu, osadu i innych zanieczyszczeń.

Na początek Golf R został potraktowany Bilt-Hamber Korrosol, produktem specjalnie zaprojektowanym do rozpuszczania wiązań utworzonych między cząsteczkami żelaza a karoserią samochodu. Dzięki delikatnemu rozpuszczeniu wiązań nie ma potrzeby szorowania lakieru rękawicą do mycia, co może powodować dalsze swirle i zarysowania.

Wiele fabrycznie nowych samochodów jest transportowanych pociągiem z fabryki do dealera i podczas tej podróży mogą zbierać się cząsteczki żelaza. Zazwyczaj dealerzy nie używają specjalnego produktu do usuwania zanieczyszczeń żelaznych, gdy przygotowują samochód do przekazania. Ponadto, samochody zbierają dalsze zanieczyszczenia z klocków hamulcowych, które rozdrabniają się podczas hamowania. W samochodzie takim jak ten, który jest przeznaczony do ostrej jazdy, można się spodziewać wielu zanieczyszczeń, ponieważ hamulce są często używane. Nie było zaskoczeniem, że koła, progi i nadkola były zanieczyszczone dość ciężkimi osadami żelaznymi. - Matt Back

Karoseria i koła zostały odtłuszczone przy użyciu roztworu uniwersalnego środka czyszczącego Meguiar's All Purpose Cleaner, aby usunąć rozpryski oleju napędowego i tłuste zabrudzenia powstałe na mokrych drogach. Osady smoły były widocznie przyklejone do lakieru, więc Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover został spryskany i pozwolił na zatrzymanie się, bezpiecznie rozpuszczając lepkie osady. Koła zostały dokładnie wyczyszczone przy użyciu Bilt-Hamber Auto Wheel, UF Wheel Bucket, Wheel Woolies, aby dostać się przez szprychy koła, docierając do tylnej części obręczy, oraz Kamikaze Collection Black Wash Sponge. Ta ultra miękka gąbka ma "macki" idealnie nadające się do czyszczenia delikatnych wykończeń, takich jak lica felg z diamentowym szlifem.

Następnie zastosowano pianę Ultimate Snow Foam, aby usunąć wszelkie pozostałe większe cząstki brudu i żwiru. Piana unosi cząsteczki z powierzchni lakieru i umożliwia ich swobodne spłukanie, zanim rękawica myjąca zetknie się z lakierem podczas mycia głównego.

Golf R został następnie dokładnie umyty metodą dwóch wiader, szamponem Nanolex Pure i dwustronną rękawicą Ulti-Mitt z merynosów. Po spłukaniu, do węża podłączony został filtr Aqua Gleam De-Ionising Water Filter, który umożliwił końcowe płukanie czystą wodą. Po osuszeniu miękkimi ręcznikami z mikrofibry, lakier został poddany oględzinom w oświetleniu o dużym natężeniu, aby pokazać pełen zakres uszkodzeń.

Lakier był bardzo zniszczony - silne swirle, lekkie zarysowania i hologramy. Miejscami lakier był mocniej zniszczony, prawdopodobnie w wyniku wcześniejszej próby usunięcia uporczywych zabrudzeń. Gdyby lakier był od początku zabezpieczony sealantem, niechciane zanieczyszczenia nie przylegałyby tak dobrze do powierzchni, więc ich usunięcie byłoby znacznie łatwiejsze.

Do fazy korekty procesu polerowania maszynowego użyto polerki RUPES 'BigFoot' LHR15ES Random Orbital Polisher z tarczą tnącą Meguiar's Soft Buff i Koch-Chemie Heavy Cut H8. Na ciasnych miejscach, w tym na tylnych światłach, zastosowano polerkę RUPES LHR 75E Mini z RUPES Green Medium Polishing Pad.

Lakier VW był zazwyczaj twardy, więc potrzebowałem dość agresywnej kombinacji padów i mieszanek. Koch-Chemie H8 został zaprojektowany specjalnie z myślą o odpornym na zarysowania niemieckim lakierze, więc był to oczywisty wybór. Substancje ścierne zawarte w H8 rozkładają się w miarę używania, dzięki czemu można nim pracować nad większymi problemami bez pozostawiania drobnych zarysowań i przez dłuższy czas bez wysychania.

Do uszlachetnienia lakieru użyto polerki rotacyjnej FLEX PE14-2 z czarną tarczą wykańczającą Meguiar's oraz Menzerna Super Finish Plus 3800. Drobne, zmniejszające się cząsteczki ścierne zawarte w SFP 3800 rozbijają się całkowicie, usuwając lekkie zarysowania i pozostawiając połysk o wysokim współczynniku odbicia.

Oprócz uszkodzeń spowodowanych myciem, z przodu samochodu znajdowały się liczne odpryski kamieni, które wymagały uwagi przed zabezpieczeniem lakieru.

Tam, gdzie kamień uderza w samochód, w rzeczywistości wykopuje on szczelinę w lakierze bezbarwnym i farbie, czasami aż do podkładu. Tradycyjne produkty maskujące odpryski zapewniają jedynie przybliżone dopasowanie koloru do lakieru, ale nie robią nic, aby poradzić sobie z wydrążonym kraterem. ChipEx działa dobrze na dwa sposoby: po pierwsze, używają kodu farby producenta, aby zapewnić dokładne dopasowanie koloru, w tym przypadku C9X, który jest kodem VW dla "Pearl Effect Deep Black". Po drugie, farba jest dostarczana z już zmieszanym lakierem akrylowym, co daje znacznie bliższe dopasowanie do poziomu oryginalnego lakieru. To, w połączeniu z dokładnym kolorem, pomaga lepiej zamaskować odpryski kamienia, skuteczniej niż inne, dostępne na rynku opcje.

Po usunięciu odłamków kamieni, lakier został zabezpieczony powłoką Miyabi Coat z kolekcji Kamikaze. Pochodząca od japońskiego słowa "miyabe", oznaczającego estetyczny ideał elegancji i doskonałości, powłoka Miyabi Coat zapewnia intensywnie odbijający się połysk, podkreślając połysk i kolor lakieru. Powłoka działa w celu odpychania zanieczyszczeń, zapobiegając wodzie, brudowi, klejom i cząstkom żelaza od łączenia się z leczonym podłożem. Mycie samochodu jest wtedy znacznie łatwiejsze, a ostre środki chemiczne lub energiczne szorowanie lakieru nie są konieczne, ponieważ zanieczyszczenia nie przylegają tak dobrze do powierzchni.

Końcówki wydechu były mocno zabrudzone, więc zostały oczyszczone, a następnie zabezpieczone przy użyciu Britemax Metal Twins. Pasta do metalu czyści osady sadzy, zmatowienia i powierzchniowe plamy rdzy. Po oczyszczeniu, końcówki są następnie zabezpieczane przy użyciu "bliźniaków" Sealant. Ponieważ felgi aluminiowe są drogim i ciężko pracującym elementem, konieczna była również ich ochrona. W tym celu zastosowano Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour. Ta odporna na wysoką temperaturę powłoka odpycha brud, olej i cząsteczki pyłu hamulcowego. Zabezpieczone felgi są łatwiejsze do czyszczenia podczas cotygodniowego mycia, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania silnie kwasowych lub zasadowych środków do czyszczenia felg.

To było wspaniałe, aby zobaczyć Golf R z jego Miyabi Coat na, odblaskowy połysk był oszałamiający i z niektórych prostych reżimów konserwacji mycia powinny pozostać w ten sposób przez wiele lat.

Zobacz