Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Produkty konieczne do polerowania samochodu

Adrian Krzymiński

Detailing samochodowy kojarzy się przede wszystkim z polerowaniem samochodu. Pozwala nadać lakierowi świeżość i usunąć rysy. Można je wykonać ręcznie i maszynowo. Szczególnie przy pierwszym polerowaniu trzeba szczególnie uważać, aby nie porysować lakieru.

Polerowanie przy pomocy maszyn

Polerki maszynowe znane są w dwóch rodzajach: obrotowa i orbitalna. Plusem używania tej pierwszej jest fakt, że osiąga się większy poziom ścieralności. Jeśli lakier jest mocno uszkodzony, to można uzyskać lepsze efekty, stosując taki rodzaj polerki. Minusem jest to, że trzeba mieć doświadczenie, aby przypadkiem nie porysować lakieru.

Zaletą drugiego rodzaju polerki jest wysokie bezpieczeństwo. Mogą jej używać nawet mniej doświadczeni kierowcy. Minusem jest fakt, że osiąga się trochę gorsze efekty.

Aby wybrać właściwą maszynę, trzeba mieć na to jakiś zamysł. Amator jest w stanie kupić dobry sprzęt za ok. 250 zł. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, aby miał on odpowiednią szybkość pracy – 1000-2000 rpm. Dzięki takiej regulacji można uelastycznić swoją pracę.

Produkty do pielęgnacji lakieru

Najczęściej wykorzystywane pady to pady z gąbki. Dobrze jest mieć różne pady charakteryzujące się różnym stopniem wielkości i ścieralności: mocno ścierny (cutting), wykańczający (finishing). Te większe stosuje się na takich powierzchniach jak maska, a te mniejsze np. na zderzakach.

Pasty polerskie

Różne rodzaje dotyczą także past polerskich. Są takie przeznaczone do ścierania średniego i lekkiego. Jeśli lakier posiada jedynie drobne zarysowania, to wystarczy tylko pasta lekko ścierna. A jeśli jest on bardziej zniszczony – wówczas trzeba je stopniowo zmieniać, od mocno ściernej, przez średnią, po lekko ścierną.

Po zgromadzeniu całego sprzętu można przystąpić do procesu polerowania. Najpierw trzeba auto dokładnie umyć. Następnie wysuszyć i dokonać glinkowania. Wszelkie elementy plastikowe trzeba zabezpieczyć taśmą. Świecąc światłem z halogenu, można zorientować się, jaki jest stan lakieru i dobrać do tego odpowiednie pasty.

Jeśli zarysowania są bardzo duże, to można posłużyć się drobnym papierem ściernym i stopniowo przechodzić do innego. Przy takim o zakresie 4000 wymagane jest doświadczenie, aby przypadkiem dodatkowo nie uszkodzić lakieru. Następnie powinno nastąpić polerowanie maszynowe, polegające na użyciu mocno i średnio ściernej pasty oraz pada.

Stopniowo trzeba przejść do pada i pasty wykańczającej. Na początku można nawet użyć pada wełnianego, który jest mocno ścierny.

Jeśli lakier nie jest za bardzo zniszczony i nie ma dużo zarysowań, można zacząć od najmniej ściernej pasty i miękkiego pada.

Zobacz