Akcesoria i kosmetyki samochodowe

Toyota świętuje 10 milionów sprzedanych RAV4

Adrian Krzymiński
Udostępnij Facebook Twitter

Przełomowy model Toyoty RAV4 osiągnął kamień milowy w postaci 10 milionów sprzedanych egzemplarzy na całym świecie.

Po 26 latach i pięciu generacjach modelu, SUV sprzedaje się lepiej niż kiedykolwiek. W 2019 roku był nie tylko najlepiej sprzedającym się SUV-em na świecie - był również czwartym najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym ogółem.

Ameryka Północna jest zdecydowanie jego najsilniejszym rynkiem, z ponad pół milionem rocznej sprzedaży (535 000 w 2019 roku), a następnie Europa (133 000) i Chiny (127 000).

W Europie bilans sprzedaży Toyoty RAV4 od 1994 roku osiągnął ponad dwa miliony sztuk, a najnowsza, piąta generacja modelu, wprowadzona na rynek na początku 2019 roku, ustanowiła nowy roczny rekord ponad 130 000 sztuk. W Wielkiej Brytanii od momentu wprowadzenia na rynek sprzedano prawie 220 000 RAV4.

W tym roku na rynku pojawi się nowy RAV4 Plug-in Hybrid, oferujący klientom jeszcze większy potencjał jazdy w pełni elektrycznej z zerową emisją spalin i zerowym zużyciem paliwa.

Pierwotnie wprowadzony na rynek jako "pojazd rekreacyjny: z napędem na 4 koła", zapoczątkował rynek kompaktowych, miejskich SUV-ów.

Pięć generacji Toyoty RAV4

Pierwsza generacja, 1994 - 2000

RAV4 zadebiutowała w 1994 roku jako pierwszy na świecie miejski SUV, zapoczątkowując nowy segment rynku, który miał stać się centralnym punktem w świecie motoryzacji. W swojej pierwotnej formie był to model trzydrzwiowy o kompaktowych proporcjach, mierzący zaledwie 3,69 m długości. Moc pochodziła z 2,0-litrowego silnika benzynowego o mocy 127 KM, zamontowanego poprzecznie, natomiast skrzynia biegów zapewniała stały napęd na wszystkie koła, ale bez skrzyni biegów o niskim przełożeniu, którą można znaleźć w konwencjonalnych, wytrzymałych SUV-ach. Inne innowacje, które miały stać się normą, obejmowały lekkie nadwozie typu monocoque i niezależne tylne zawieszenie. Kompaktowy rozmiar RAV4 i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiały manewrowanie, a zwinne prowadzenie i komfort pasażerów bardziej przypominały hatchbacka niż pojazd z napędem AWD. W 1996 roku gama została poszerzona o wersję pięciodrzwiową (mierzącą 4,1 m długości) oraz opcję napędu na dwa koła (przednie). Następnie wprowadzono trzydrzwiowy soft-top, a w latach 1997-2000 w ograniczonej liczbie produkowano model elektryczny EV z akumulatorem.

Druga generacja, lata 2000 - 2006

Wchodząc w swoją drugą generację wraz z przełomem tysiącleci, RAV4 rozwinął korzyści płynące z doświadczenia, jakie Toyota zdobyła od momentu jego przełomowego wprowadzenia na rynek. Zbudowana na nowej platformie, zarówno trzy- jak i pięciodrzwiowa wersja była nieco dłuższa - odpowiednio o +5,5 i +4 cm. W ofercie znalazły się dwa silniki benzynowe: 1,8-litrowy o mocy 121 KM i 2,0-litrowy o mocy 148 KM. W układzie AWD zastosowano centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a jako opcję fabryczną klienci mogli wybrać tylny mechanizm różnicowy Torsena. W 2001 roku w RAV4 po raz pierwszy zaoferowano napęd Diesla - 2,0-litrową jednostkę D-4D z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 114 KM.

Trzecia generacja, 2006 - 2012

W trzeciej generacji, która pojawiła się na rynku w 2006 roku, RAV4 ponownie skorzystał z całkowicie nowej platformy. Trzydrzwiowy styl nadwozia został wycofany, a pięciodrzwiowy znacznie powiększył swoje rozmiary, odzwierciedlając zmiany w preferencjach i wymaganiach klientów. Nowy model mierzył 19 cm więcej, a wersja z długim rozstawem osi była produkowana również w USA i Rosji. Zwiększono również wybór silników, wprowadzając jednostki benzynowe 2.0, 2.4, 2.5 i 3.5 (V6) oraz nowego 2.2-litrowego diesla. W modelu tym zadebiutował również nowy system napędu na wszystkie koła Toyoty z elektronicznie sterowanym sprzęgłem, które działało automatycznie, w zależności od prędkości pojazdu, pracy przepustnicy, kąta skrętu kierownicy i siły G. Zdolności jezdne RAV4 zostały jeszcze bardziej rozwinięte dzięki zastosowaniu po raz pierwszy systemów Downhill Assist Control i Hill-start Assist Control.

Czwarta generacja, 2013 - 2018

W czwartej generacji RAV4, wprowadzonej w 2013 roku, Toyota zastosowała standardowy rozstaw osi dla wszystkich rynków światowych, a długość pojazdu wzrosła ponownie o 23,5 cm. Wybór jednostek napędowych obejmował silniki benzynowe o pojemności 2,0 i 2,5 litra oraz wysokoprężne o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Wprowadzono bardziej zaawansowaną technologię AWD z nowym, inteligentnym systemem Dynamic Torque Control oraz dodano dwie nowe funkcje: kontrolę pokonywania zakrętów i sportowy tryb jazdy. W 2016 roku model RAV4 przeszedł najbardziej radykalny rozwój, wprowadzając pierwszą w pełni hybrydową wersję elektryczną. Pierwszy kompaktowy hybrydowy SUV Toyoty oferował łączną moc systemową 194 KM, zapewniając płynne przyspieszenie od 0-62 mph w zaledwie 8,3 sekundy, jednocześnie zwracając wiodące w swojej klasie zużycie paliwa na poziomie 57,7 mpg i emisję CO2 już od 115 g/km.

Piąta generacja, od 2018 roku do dziś

Piąta generacja Toyoty RAV4 została ujawniona w 2018 roku i wprowadzona do sprzedaży w Europie na początku 2019 roku. Był to pierwszy SUV, który został zbudowany na platformie Toyota New Global Architecture, przynosząc fundamentalne korzyści w zakresie obsługi, bezpieczeństwa i wzornictwa. Jako w pełni hybrydowa gama w Europie Zachodniej, przyjęła technologię hybrydową Toyoty czwartej generacji, wraz z nowym 2,5-litrowym silnikiem hybrydowym Dynamic Force - jednostką godną uwagi ze względu na znaczny wzrost mocy, szybkości reakcji i wydajności. Dzięki temu jego zużycie paliwa i emisja spalin są najlepsze w swojej klasie. W 2020 roku piąta generacja wprowadzi kolejne innowacje techniczne, a wraz z nią pierwszy model RAV4 Plug-in Hybrid. Będzie to najmocniejszy dotychczas zbudowany RAV4, o mocy 302 KM i szybkim przyspieszeniu, a jednocześnie zapewniający wyjątkowo niską emisję CO2 i zużycie paliwa.

Zobacz