Polerowanie i czyszczenie samochodu

Kiedy wykonać polerowanie lakieru?

Adrian Krzymiński

Kiedy samochód jest zmatowiały lub kiedy widać na nim wyraźne rysy, najlepszym sposobem na przywrócenie mu blasku jest wykonanie polerowania lakieru.

Lakier jest delikatny

Lakier samochodowy to paradoks, ponieważ jest to teoretycznie warstwa ochronna, która jednak jest strasznie delikatna. Otarcie się o niego, wystrzelony spod kół kamień, byle drobiazg i już są rysy. Nawet w czasie mycia można lakier uszkodzić. Przy każdym czyszczeniu trzeba wielokrotnie lakier spłukiwać, by nie spowodować na nim szkód, a najlepiej jest myć samochód bezdotykowo. Gąbka z ziarenkiem piasku będzie działała jak papier ścierny. Są materiały, które są bardziej odporne na takie problemy, ale żaden nie jest idealny tym bardziej, jeśli pojawiają się uciążliwe zabrudzenia. Na pewno nie wolno korzystać z myjni automatycznych, które swoimi szczotkami powodują prawdziwe spustoszenia na lakierze.

Sens polerowania

Każdy lakier składa się z wielu warstw. Wyróżniamy tu trzy podstawowe powłoki warstwę przeciwkorozyjną (podkład), lakier bazowy (kolor) oraz lakier bezbarwny, który zabezpiecza całą konstrukcję. Jeśli powstało poważne uszkodzenie, które odkrywa lakier z głębszych warstw, a nawet samą blachę, żadne polerowanie nie będzie tutaj miało nawet najmniejszego sensu. Konieczne jest wykonanie, przynajmniej miejscowo, powłoki lakierniczej od nowa. Jeśli uszkodzenia są płytkie, zwłaszcza jeśli dotyczą tylko warstwy bezbarwnej, można się ich pozbyć przez polerowanie, czyli poprzez wyrównanie całej powłoki polegające na starciu jej części.

Odświeżenie lakieru samochodowego

W ten sposób lakier będzie wyglądał jak nowy, chociaż będzie odrobinę cieńszy. Taka operacja nie może oczywiście być przeprowadzona w sytuacji, kiedy lakieru bezbarwnego jest już niewiele. Innymi słowy, dany samochód można polerować tylko kilka razy w zależności od tego, jak intensywne były to zabiegi.

Metody ręczne i maszynowe

Polerowanie można wykonać ręcznie i można też zaopatrzyć się w odpowiednie maszyny – polerki. Niezlanie od wybranej opcji, stosuje się specjalne pasty polerskie ścierające warstwy lakieru. Ich skuteczność zależy od tego, jak duże właściwości ścierne posiadają oraz od tego, jak dużej siły użyjemy. Rękami nie zrobimy za wiele, chociaż też będziemy mieć pewność, że nie zrobimy nic złego. Jeśli chcemy naprawdę wypolerować samochód, będziemy musieli zakupić polerkę oscylacyjną za około 200 złotych i polerować bardzo ostrożnie korzystając najpierw z past o słabych właściwościach ściernych, a potem z coraz mocniejszych past aż do uzyskania odpowiedniego efektu.

Zobacz