Renowacja i konserwacja samochodu

Samochodowe kable wysokiego napięcia

Adrian Krzymiński

Samochodowe druty świecowe wysokiego napięcia

Przewody wysokiego napięcia są potrzebne w samochodzie do przenoszenia prądu elektrycznego z cewki zapłonowej do świec zapłonowych. W dalszej części omówimy, jak zbudowane są te przewody i jakie usterki w nich występują.


Wymagania dotyczące przewodów wysokiego napięcia.


Głównym wymogiem jest ich odporność na trudne warunki panujące pod maską i temperatury w zakresie od -60 do +240 stopni Celsjusza, przy jednoczesnym zachowaniu właściwości przewodzących. Następnie jest zabezpieczenie przed upływem prądu. W przypadku zastosowania przewodów złej jakości lub wadliwych, mogą one spowodować uszkodzenie przyrządów samochodu.


Przeciek prądu lub wzrost oporności spowoduje zmniejszenie przepływu prądu i w efekcie spowolnienie zapłonu oraz "zgaśnięcie" lub "zamarznięcie" silnika na wysokich obrotach. Może to również prowadzić do wypadania świec zapłonowych, szczególnie w przypadku zabrudzonych świec. Efektem tego są niższe osiągi, wyższe zużycie paliwa i bardziej toksyczne spaliny.


Jak zbudowane są kable wysokiego napięcia?


Składają się one z przewodnika, który przewodzi prąd, izolacji, metalowych styków i kapturków. Izolacja stanowi ochronną powłokę dielektryczną dla przewodnika. Jest on potrzebny do zapewnienia:


- ochrona przed prądami upływu;

- Chronić przewód przed wnikaniem wilgoci i różnych cieczy oraz przed możliwymi uszkodzeniami.


Styki wykonane są z metalu, aby zapewnić trwałe połączenie przewodu z wymaganymi urządzeniami. Kontakty muszą spełniać następujące wymagania


- być trwale połączony z przewodnikiem;

- mają wysoką siłę mocowania;

- być na stałe podłączone do wymaganych urządzeń i aparatów;

- odporne na korozję, aby utrzymać stabilny kontakt podczas pracy.


Kołpaki są wymagane do ochrony styków przewodów przed wpływami środowiska i do zapobiegania upływowi prądu. Muszą one spełniać następujące normy


- Podłączaj urządzenia jak najściślej i chroń je przed zatkaniem i wilgocią;

- Muszą być odporne na różne temperatury i ich nagłe zmiany.


Nakrętki wykonane są z gumy lub silikonu. Wiele z nich wyposażonych jest w dodatkowy rezystor przeciwzakłóceniowy lub metalowy ekran.


Możliwe usterki.


Ich główna wada polega na przerywaniu obwodu i upływaniu prądu. Przerwanie następuje w miejscach styku z przewodnikiem i innymi urządzeniami, np. podczas łączenia:


- demontaż przewodu;

- kontakt z innymi częściami nie jest ściśle określony;

- utlenianie lub uszkodzenie rdzenia.


W miejscach, gdzie styk drutu jest przerwany, zaczyna iskrzyć i staje się gorący, w wyniku czego styki i rdzeń mogą ulec przepaleniu.


Przeciek prądu może nastąpić przez zabrudzone przewody lub inne urządzenia układu zapłonowego lub przy uszkodzonej izolacji. W wyniku tego ich właściwości użytkowe ulegają pogorszeniu.


Opór przewodu mierzy się multimetrem. Odczyty mogą się różnić, ale nie powinny przekraczać 20kΩ. Gdy jeden przewód pokazuje niższą wartość, a inny wyższą, jest to oznaką usterki.


Jeśli przewody są narażone na działanie niskich temperatur, stają się sztywne i zwiększa się możliwość uszkodzenia izolacji i kapturków. Drgania, które występują podczas pracy silnika, powodują poluzowanie połączeń, co pogarsza kontakt. Wysoka temperatura najbardziej dotyka nasadki świec zapłonowych, które znajdują się w pobliżu gorących części silnika i często ulegają uszkodzeniu podczas demontażu.


Często możliwe jest wykrycie uszkodzenia izolacji przy pracującym silniku poprzez nasłuchiwanie (mogą być słyszalne kliknięcia) lub przez sprawdzenie przewodu. Podczas otwierania maski w ciemnym pomieszczeniu, miejsce awarii można zidentyfikować po pojawiających się iskrach. W pobliżu urządzeń zapłonowych można również zaobserwować świecenie w ciemności, które może być spowodowane dużym upływem prądu.


Stały styk w końcówkach zapewnia przenoszenie prądu na świece zapłonowe. Należy od czasu do czasu sprawdzać, czy końcówki stykają się z resztą urządzenia, a żeby uniknąć uszkodzenia przewodu podczas demontażu, najlepiej zacząć od nasadek.

20.04.2020, 1311 wyświetleń.

Zobacz